|   | 

Jak zaadresować kopertę? Poradnik

W dobie poczty elektronicznej i komunikatorów internetowych wysyłanie listów nie jest już powszechne. Wyjątkiem jest wysyłanie formalnej korespondencji do urzędów, które wciąż załatwiają pewne sprawy na papierze. Prawidłowe adresowanie listów może być trudne, jeśli nigdy wcześniej ich nie wysyłałeś. Jak zidentyfikować nadawcę? Jak umieścić ich adresy? Czy możliwe jest napisanie notatki na kopercie? Mamy na to odpowiedź!

Jak odróżnić nadawcę i adresata?

Osoba, która wysyła paczkę lub list to nadawca. Adresat przesyłki to osoba, do której przesyłka jest adresowana. Nadawcą i adresatem może być zarówno osoba fizyczna, jak i firma. Na przykład możemy wysłać tradycyjny list do babci i zlecić jej zaadresowanie paczki. Możemy również wysłać list z dokumentami uzupełniającymi do Urzędu Skarbowego. Dzięki temu nasza formalna korespondencja będzie miała bardziej osobisty charakter. Możliwa jest też sytuacja odwrotna. Możemy otrzymać list na pocztę od kogoś, kogo kochamy, ale możemy też uzyskać informację z Urzędu Miasta o podatku od nieruchomości. W tym przypadku to my będziemy adresatem.

Jak prawidłowo zaadresować kopertę?

Ok, wiemy już kto jest nadawcą i adresatem listu. Teraz pozostaje tylko dodać ich dane do koperty. Istnieją dwa sposoby adresowania listów. Jeden jest bardziej aktualny i powszechnie stosowany, a drugi jest dla tych, którzy są starsi i bardziej zaznajomieni ze starymi standardami wysyłania poczty.

Pierwsza metoda zakłada, że informacje adresata znajdują się w prawym dolnym rogu koperty, a nadawcy w lewym górnym. Druga metoda wymaga, aby dane adresata znalazły się w prawym dolnym rogu, natomiast nadawcy muszą być napisane na odwrocie koperty. 

Sprawdź: Zamów gotowe koperty z nadrukiem.

Jak zaadresować kopertę do 2 osób?

Jeśli wysyłasz przesyłkę do kilku osób, np. zaproszenie ślubne, kartkę z życzeniami świątecznymi lub kartkę bożonarodzeniową, imiona małżonków powinny zaczynać się od imienia kobiety. Na przykład Anna i Tomasz Kolski. Jak widać, nazwisko zawsze powinno być pisane w liczbie mnogiej. Nazwisko może być jednak pisane w liczbie mnogiej. Wystarczą do tego inicjały. Obowiązuje ta sama zasada: najpierw inicjał imienia kobiety, potem mężczyzny. Posługując się powyższym przykładem, wyglądałoby to mniej więcej tak: A. T. Kowalski.

Jak zaadresować kopertę do bliskiej osoby?

Proces adresowania listów dla rodzin jest podobny do tego, jak adresuje się koperty do dwóch osób. Hierarchia ważności rodziny określi właściwą kolejność, w jakiej należy wpisać osoby. Rodzice (analogicznie po imieniu kobiety wpisujemy imię mężczyzny), imiona i wiek dorosłych dzieci oraz małoletnie dzieci (również z uwzględnieniem kolejności imion). Ograniczamy się do podania nazwisk i adresów rodzin wielodzietnych. Jeśli to możliwe, wymieniamy dzieci w tekście zaproszenia.

Koperta pocztowa

Jak zaadresować kopertę w formacie A4?

Koperty w formacie A4 lub C4 z wykorzystaniem formatu kopertowego nie różnią się niczym od zwykłych kopert. Również w lewym górnym rogu piszemy informacje o nadawcy, a w prawym dolnym o odbiorcy.

Sprawdź ofertę drukarni internetowej https://lobos.promo/.

Jak zaadresować przesyłkę poleconą?

Choć adresowanie listu poleconego jest takie samo jak adresowanie innych listów to wymaga wypełnienia dodatkowego formularza, który jest dostępny bez dodatkowych opłat w placówce Poczty Polskiej. Po raz kolejny na druku trzeba będzie wypełnić dane nadawcy i adresata. Pracownik poczty uzupełni również formularz o numer przesyłki, co pozwoli Ci sprawdzić status doręczenia.

Gdzie należy umieścić dopisek na kopercie?

Czasami potrzebujemy dodać do koperty dodatkowe informacje. Na przykład notatkę informującą, że sprawę należy załatwić niezwłocznie lub że kopertę należy wysłać do pokoju nr 5. W jakim miejscu najlepiej umieścić taką notatkę? Wszelkie dodatkowe informacje powinny być umieszczone pod adresem odbiorcy. Pozwoli to zachować porządek i ułatwi odczytanie ewentualnych dodatkowych informacji.

Czy wymagane jest, aby na kopercie znajdował się nadawca?

Każdy list i paczka powinny zawierać informacje o nadawcy. Jest to ważne, ponieważ pozwala zwrócić paczkę na adres nadawcy w mało prawdopodobnym przypadku zagubienia lub niedostarczenia. Przewoźnik nie byłby w stanie zwrócić jej, gdyby paczka nie została dostarczona.

Może być wiele powodów, dla których list nie został dostarczony. Po pierwsze, jeśli wybierzesz dostawę ręczną, powodem zwrotu listu będzie nieobecność odbiorcy. W zależności od tego, jaką firmę wysyłkową wybierzesz (kurier, Poczta Polska), kurier może podejmować wielokrotne próby dostarczenia przesyłki lub zostawić awizo w skrzynce pocztowej. To samo stanie się, jeśli odbiorca odmówi odebrania paczki. W takim przypadku zostanie ona zwrócona do nadawcy. Innym powodem może być brak podania adresu przez odbiorcę. Jeśli adresu nie ma, żaden przewoźnik nie będzie mógł dostarczyć paczki.

Gdzie należy nakleić znaczek na kopercie?

Znaczek powinien być przyklejony w prawym górnym rogu. Czasami wysłanie listu za granicę może wymagać przyklejenia większej ilości znaczków. Będą one zajmowały nieco więcej miejsca.

Jak zaadresować kopertę do sądu?

Proces adresowania koperty do sądu jest bardzo podobny. W lewym górnym rogu wpisz swoje dane. Następnie, w prawym dolnym rogu, umieść kolejno.

  • Imię i nazwisko pracownika (jeśli ma trafić do konkretnej osoby).
  • Nazwę sądu
  • Ulica i numer budynku
  • Kod pocztowy i miejscowość
  • Czasami konieczne jest podanie na kopercie numeru sprawy. Postępuj tak samo jak w przypadku adnotacji i umieść odpowiedni numer pod adresem

Istotne jest również zapewnienie ochrony informacji poufnych, takich jak korespondencja wysyłana do sądu. Nie oznacza to tylko ochrony przed zabrudzeniem i zniszczeniem. Ważna jest również ochrona przed niechcianymi oczami. Zalecamy stosowanie bezpiecznych kopert, a nawet rozważenie zastosowania kopert zakrytych.

Dokumenty do sądu najlepiej wysyłać listem poleconym. Mamy wtedy pewność, że list został dostarczony do zamierzonego adresata. Dodatkowo, informację o otrzymaniu otrzymamy za pomocą sms-a lub podrzucimy do skrzynki pocztowej.

Bardzo ważny jest termin wysyłania pism urzędowych. Zazwyczaj jest on z góry ustalony i nie można go przekroczyć. Korespondencję do sądu można wysłać za pośrednictwem kuriera. Jednak data nadania i doręczenia są takie same dla pism wysyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej. Jest to ważne w wielu przypadkach. Dzięki temu widać, że usługi Poczty Polskiej są najlepszym wyborem.

Jak zaadresować kopertę do urzędu?

Pisma formalne wysyłane do urzędu będą wyglądały tak samo jak pisma wysyłane do sądu. Podobnie jak w pozostałych przypadkach, układ danych nadawcy i odbiorcy powinien być identyczny.

  • Imię i nazwisko pracownika (jeśli ma trafić do konkretnej osoby).
  • Nazwa urzędu
  • Ulica i numer budynku
  • Kod pocztowy i miejscowość
  • Czasami konieczne jest podanie na kopercie numeru sprawy. W takim przypadku należy umieścić odpowiednią adnotację pod adresem odbiorcy.

Chroń wrażliwe dane przed osobami trzecimi, przesyłając dokumenty. W tym celu można wykorzystać koperty ochronne od Securitex wykonane z folii aluminiowej i wzmocnionego papieru. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że informacje zawarte na dokumentach nie są podejrzane.

Adrian

Zobacz również

KURTmedia to strona poświęcona najnowszym technologiom. Na naszym serwisie znajdziesz wszystko od smartfonów, smartwatchów, laptopów, po sprzęt do biura czy konsole. Śledź nas i bądź na bieżąco z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi.

Cytat

I don’t care that they stole my idea… I care that they don’t have any of their own.

Nikola Tesla